torsdag 14 april 2011

Sommarn är här!

Hej!
Rikard här.

Det märks att sommaren har kommit på allvar till Bangalore. Varmt hela tiden, även på nätterna. Mycket mer AC-användning nu. Det märktes på senaste elräkningen som var mer än dubbelt så hög än vanligt. På denna sidan jorden blir elräkningarna högre på sommaren, nu runt 1000 SEK/mån.

Vardagen rullar på här. Ska försöka svara på den vanligaste frågan jag möter angående vårt liv här i Indien; Vad gör du på dagarna?
Svårt att svara generellt eftersom dagarna skiljer sig väldigt mycket åt, men när jag lämnat barnen vid 9 funderar jag under hemresan på vad vi ska ha till middag. När vi kommer hem har jag oftast bestämt mig. Då vet jag vad jag ska skriva på inköpslistan till chauffören som sedan åker och handlar medan jag plockar undan det sista på frukosten och sedan sätter mig och slösurfar lite.

Under dagarna denna vecka har jag sedan skrapat ihop all dokumentation som krävs för Holgers ansökan om att få gå första klass på en internationell skola. Här i Indien älskar man onödig administration. Fylla i papper gör man till allt här, utan när man går på toa, då behöver man inte det... Nåja, i alla fall inte på det sättet...

Vidare ägnade jag nästan hela dagen igår till att boka våran påskresa till Mumbai. Vi åker tors-sönd påskhelgen. Befarar att det egentligen är lite för varmt, men vi ska nog överleva ändå.

När jag inte bokar resor eller ansöker om skolplatser kanske jag hjälper Savitri baka någonting eller koka risgrynsgröt, eller försöker göra någon smart aktieaffär. I fortsättningen ska jag emellertid försöka att prioritera att träna mer, både löpning (kommer just från en 28-minuters runda), simning och gym. Gärna tennis eller badminton också, men det finns åtminstone dagtid inte mycket sparring att få tag på.

På onsdagar hjälper jag till med att lära ut engelska vid en skola för fattiga barn. Detta gör jag tillsammans med en grupp franska hemmafruar...

Vid 15.00 hämtar jag barnen på skolan (13.00 på fredagar). Sedan någon timme nere vid klubben (bad i poolen) innan det är dags att förbereda/laga middag.

Förhoppningsvis blir det mindre tid till middagslagning nu när Savitri börjat jobba heltid hos oss, vilket innebär att hon stannar till sex, halv sju-tiden. Fast inte de följande 13 dagarna då hon vill gå hem kl.15.00 för att sörja sin svärmor som gick bort igår. Det innebär också att hon bara får äta frukt i 13 dagar. Från och med i morgon får hon äta ris och Ghee (smör som kokat och sen svalnat) en gång om dagen fast utan salt. Mjölkprodukter får hon heller inte äta, förutom Ghee då.

Hennes mans familj tycker inte att hon ska behöva genomföra allt detta, men hennes mamma tycker det och då blir det så...

Efter barnen har lagt sig spelar jag othello med Carolina med en skiva Josh Groban påslagen i bakgrunden. Om inte hon måste jobba...

Ja, det var ett försök till svar på frågan om vad jag sysslar med här egentligen.

Avslutningsvis en särskild hälsning till min farbror Bosse med familj i Kanada som nu har besök av sina systrar Gun och Ulla som kanske läser detta och kan visa innan de åker hem till Sverige. Eller är det för sent?

//Rikard

2 kommentarer:

  1. Lycka till med aktieaffärerna och träningen, ses i sommar.
    /V

    SvaraRadera
  2. Hejsan!


    Låter som att du skulle behöva lite sällskap framöver. Funderar på om jag ska ta vägen förbi Indien framöver...

    Kul att läsa och se bilder/filmer från er. Hälsa familjen så gött!

    Puss

    SvaraRadera