onsdag 5 oktober 2011

En indisk hedersman...

...har jag svårt att hitta.

Några utdrag från mitt vardagsliv senaste veckan:

1. Barnhemsbygget skulle "besiktigas" i måndags. Efter diverse framskjutningar från entreprenörens sida sedan ett par veckor tillbaka. Jag var där i torsdags och frågade om han verkligen skulle hinna med allt till på lördag (som var bestämt då).

Det som i stora drag återstod var installation av handfat och kranar i toaletterna, tätning av taket som läcker in nånstans i skarven mot den gamla byggnaden, färdigställa fönster, kolla toalettledningarna, slutning städning.
Jajamensan, no problem, everything will be finished...

På måndagen fick jag sms från entreprenören som frågade om vi kunde träffas på tisdag i stället. Nej svarade jag, vi har bestämt idag nu, du kan inte bryta det så där. "OK sir" fick jag till svar...

När vi kom dit hade ingenting hänt sedan i torsdags. Dvs det var långt ifrån klart. Det hade just kommit en störtskur så det stod vatten på golvet i nästan hela tillbyggnaden. Han ringde en gång till när det regnade som värst och sa att han inte kunde komma pga regnet... Men han kom i alla fall. Jag och Harald, den norske finansiären, försökte så gott vi kunde förklara för honom hur besvikna vi var och att detta måste slutföras nu...

2. I ett försök att göra framtiden lite bättre för Savitri, vår hushållerska, har jag hjälpt henne öppna en pensionsförsäkring. Detta gjordes i State bank of India, som bl.a. lovade att det gick att göra en engångsbetalning för att ge pensionskontot en bra start. Det står till och med på deras informationsblad att det är OK att göra.
Samma dag som denna betalning gjordes ringde bankens kontakt upp och sa att det strider mot bankens regler att göra en sådan inbetalning... Irriterad var ordet...

3. Våran AC har sedan Maj varit trasig. Skulle bli för jobbigt att dra hela historien i detalj och jag vet inte hur många gånger "AC-reparatörerna" varit här men varje gång de kommer säger de att de ska komma kl.10 på morgonen. De har aldrig varit här före kl.16 nån gång. Trots att jag ligger på ganska rejält på telefon... Dvs inte nog med att de aldrig kommer när de heligt lovar att de ska komma, de klarar inte av att (tills nu) göra sitt jobb...

Då tycker jag ändå att jag är ganska van att det är på detta viset det fungerar här nere. Men det behöver ju inte betyda att det är bra.

Som ni kanske förstår kan det vara lite upp och ner i humörsvängningarna ibland här nere. Mest ner för mig när det gäller det indiska samhället...
Bortsett från det är allt på topp. Trots att Carolina varit i Tokyo nu i över en vecka.

Holgers skola har firat grandparents day idag. Sveas skola har stängt nu i två dagar pga Dussera festival. Svea var förresten utklädd till en blomma i skolan igår. Holger var en clown idag (vilket jag fick reda på igår att han skulle vara men det löste sig pga den snälla familjen Wulfsberg).

Svea och jag var och besökte grandparents day och fick efteråt med oss en mamma och tre extra barn i bilen. Alla barnen följde med hem och lekte medans jag gjorde flygande Jacob (Savitri är ledig). Det gick mycket bra och vi hade roligt allihopa och det ska bli skönt när Carolina kommer på fredag kväll...

Hälsningar Rikard


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar