fredag 2 mars 2012

Crazy India

Vilken dag och vilken upplevelse. Huvudmålet med denna dag var att nå Agra med tåg och det visade sig vara trixigare än väntat.

I början av januari bokade vi tågbiljetter på nätet. Två var direkt konfirmerade, tre hamnade på väntelista. Indiska vänner och kollegor meddelade att alla kommer att bli konfirmerade före avresa. När så denna vecka kom var de fortfarande inte konfirmerade. Chauffören sa att vi ser till att vara på stationen 20min innan så ordnar det sig (indisk framförhållning).

Med svensk framförhållning passerade vi och kollade läget redan igår kväll, de meddelade då att vi kommer att få plats alla, men att platserna blir klara först samma dag, bara att komma en timma innan och få platserna. Gött, lugnt!

Idag checkade vi ut 12, tåget skulle gå 14:05. Vi åkte direkt för att vara på den säkra sidan. Väl framme på stationen var vi på en annan station än dagen innan. Taxi-föraren menade att detta var New Delhi Railway station. Var vi varit dagen innan vet vi inte. Vi betalade chauffören och gick in med våra väskor i virrevarret. Där kom en man som meddelade att vi måste åka in till Delhi city, till en turist-byrå för att få biljetterna konfirmerade (klockan var då 12:30), vi förklarade att vi varit på en annan station dagen innan och att vi då fått veta att detta kunde göras på stationen. Mannen påstod att detta var fel, han vinkade fram en Rickshaw till oss och sa att vi alla fem + alla väskor kunde åka i en Rickshaw (bara 40 INR = 6 sek). Vi hoppade in något stressade och lämnade tågstationen.

Vi hade ingen aning om vart vi skulle eller hur det skulle gå med vår avgång 14:05. Rickshaw-föraren tog oss in på en smågata och pekade på en liten butik (tourist desk). Där gick vi in och möttes av några lustigkurrar som knackade in vårt biljett-nummer på en dator, såg ut som de inte fick någon träff. De frågade efter vår returbiljett, där fick de träff. De undrade om vi hade hotell bokat i Agra och såg bekymmersamma ut. De meddelade att vi inte borde åka tåg med barn och den gamla damen (syftade på Brita). Vi sa att vi inte höll med, tåg bättre än 6 timmar i bil. Då skrev de ut och meddelade våra bekräftade tågbiljetter, så kunde vi gå ut. Nu var klockan 13:00.

Då vi var osäkra på om det fanns ätbart på tåget och vi inte hade ätit något sedan frukost, ville vi stoppa till någonstans för snabb-mat. Vi raggade upp en ny Rickshaw, som nu utan indier involverade skulle ha 150 INR för att köra till stationen med stopp på McDonalds. Vi fick inte prutat ner honom till belåtenhet, så vi släppte honom vid McDonalds. Med alla väskor kom vi in på ett fullsatt Mc, rev i oss Chicken Nuggets eller Mc Chicken. Ut igen med väskorna (klockan nu 13:20) och ragga upp ny Rickshaw.

Redan 13:30 var vi tillbaka på stationen, samma som den en timma tidigare. Vi gick in, hittade vårt spår och snart vårt tåg. På tågets sida satt en utskriven bekräftelse snett upptejpad med våra namn och platser. Troligen hade vi inte behövt åka till stan o vända.

Tåget avgick 40min sent. Nu sitter vi här och väntar på avgång Agra. Ryktet går att det ska vara nästa station. Tåget stannar jätte-ofta på småstationer och står där jättelänge, folk på tåget hoppar av och köper mat, äter mat o tvättar sig, sedan kliver de på igen för vidare resa.

Vi har nu fått oss ett äventyr!
I morgon blir det Taj Mahal!