tisdag 3 augusti 2010

Containern är tömd


Idag var jag (Carolina) på plats vid Container-terminalen kl.14:30, dock gick det inte att nå den person jag skulle möta, mobilen var avstängd. Med hjälp av chauffören frågade jag mig fram och hamnade till slut i en mycket eftersatt byggnad, där satt den person jag skulle möta i ett extremt ofräscht kontor, han presenterade mig för Simon som skulle följa mig in bland containrarna. Simon och jag gick en bra bit in i container-skogen. Vid en byggnad visade han mig in och jag presenterades för en annan person som skulle ta hand om mig (Simon gick).

Denna tredje person (vet ej namnet) bad om mitt pass och visade mig in i ett kontor där två män satt, de kollade igenom mina papper, bad om att få se mitt uppehålls-tillstånd och ville veta var och med vad jag jobbar, när jag kom till landet och slutligen hur jag trivs här. En av dessa två män (inspektören) och den tredje personen tog mig sedan ut i container-skogen igen. Vi gick länge runt och de verkade leta efter containern. Jag fick sitta en stund på en stol och vänta.

Efter en stund kom en lastbil med en jätte-container på, det var vår. En stor kranbil lyfte av containern och ett 20-tal personer dök upp, beredda att hugga tag i våra lådor.




Äntligen öppnades vår container, allt såg torrt och fint ut. Inspektören som följt mig dit ställde frågor om elektronik-artiklar och vi var överens att det viktigaste av värde är Platt-TV och Elpiano. De var nöjda så och inspekterade inget - jag trodde de skulle öppna lådor och kolla, men inte. De 20 männen flyttade bara över alla paket till en annan container och sedan var allt bra. Jag såg våra cyklar, julkartonger, studsmatt-delar och en massa lådor.

När allt var överfört sa inspektören "Jag har inte inspekterat något nu, men jag litar på dig", sedan undrade han över mitt jobb och min familj. Efter en stund tackade han för sig och summerade att vi kommit överens om att det viktiga att ta upp är platt-TV och Elpiano.

I morgon när eventuell tull-skatt är betald kommer de flytta allt till lastbilar och sedan leveraras det till oss. Troligen sker leveransen först på torsdag.

Gött att ha detta avklarat!

Lägger med en bild på ett spännande fordon Rikard passerade idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar