lördag 30 juni 2012

Sista veckan i Incredible Crazy India!

Nu kör vi på svensk landsväg mot Jönköping för att besöka min syster med familj. Tänkte passa på att summera den sista veckan i Indien.

På midsommar-afton åkte vi så till Goa, till en fin resort med alla bekvämligheter, precis vid stranden. Det regnade mer eller mindre hela tiden, men då temperaturen var hög spelade det oss ingen roll. Vi badade i det fantastiska pool-området, åt på de trevliga restaurangerna och barnen lekte i aktivitets-rummet medan vi läste o planerade för slutfasen.

På måndag, tidig kväll landade vi i Bangalore igen - jag stassade om för middag med några kollegor. Trevlig kväll med sista indiska buffen på ett tag (inget jag kommer att sakna på ett tag).

Tisdag fick vi ordna extra bilar för att få gjort allt som stod på schemat. Jag åkte till banken i stan för att avsluta vårt konto - Rikard o Holger åkte till Staples för att ordna med datorer o internet-konton till Savitri o Ramesh (vi vill försöka hålla kontakten med dem via Skype) - Svea åkte med grannen till sin sista förskole-dag. Efter banken åkte jag o handlade lite små-gåvor och lämnade in foton för album-tillverkning. Lunch blev det på Mariannick tillsammans med Holger o Rikard, medan Ramesh ordnade blommor till Sveas fröknar o sari-kjol till mig. Rikard o Holger åkte till Sveas skola medan jag åkte till jobbet för sista överlämnandet. På kvällen bjöd Savitri på middag, vi satt på hennes terass som många gånger förr. Rikard hade intensiv-kurs i dator- o Skype-användning med Savitris dotter (håller tummarna för att detta ska fungera nu). Holger fick sin största åkomma under vår tid i Indien - han klev på ett bi och blev stucken under foten, tänk vad skonade vi har varit under två års tid.

Efter sista natten i Indien (för denna gång) var det så Onsdag - mycket på agendan denna sista dag.
Husägarna skulle komma för att hämta nycklarna vid tio, så vi gick igenom huset en sista gång och plockade ut några småsaker. Garaget hade chauffören haft till uppdrag att röja (på tre hela arbetsdagar), vi gjorde en sista koll där och möttes av en sådan röra vi aldrig förr upplevt - det såg ut som en soptipp - alla påsar o lådor vi samlat med saker vi inte ville ta med o saker som skulle slängas, låg utslitna på golvet. Ramesh hade följt en av uppgifterna (Savitri o Ramesh fick ta hem det de ville ha), de andra två (ställ undan det som ska gå till barnhemmet o släng det som ska slängas) hade han skjutit upp på obestämd framtid. Vi startade ett intensivt plock- och städ-race. Ägaren meddelade att de blev försenade med en timma (som tur var). 10:20 kom Ramesh o Savitri glada i hågen och möttes av Sir and Mam som inte var lika glada i hågen. Ramesh sista dag på jobbet blev inte lika kul som han tänkt sig, då vi undrade vilka apor som rotat runt i garaget. Allt blev dock klart tills ägaren anlände.

Vi promenerade till klubben för lunch och ett sista dopp i poolen, sedan hem o stassa om till sari (sista dagen på jobbet till ära). Vi åkte till mitt jobb för Bye-cake. Rikard o Holger stannade på RxDx (vårdcentralen) för att se över bi-sticket som hade svullnat.

På mitt jobb blev det två timmars avskedsfika, tårta och kanelbullar.

Efter jobbet åkte vi hem med barnen till Savitri (Holger för att leka med Deepak o Svea för att leka med Kaja). Jag o Rikard åkte vidare för ett sista besök på barnhemmet, hade med oss lite grejer från oss o grannar. Yashoda är nog den som fäst sig mest vid Rikard - hon brukar alltid stråla, men denna afton såg hon sorgsen ut - vi försökte få henne att le med de andra barnen, men det var inte lätt. Barnen stod utanför barnhemmet och vinkade när vi lämnade, nog det tyngsta avskedet för mig.

Hemma hade Savitri lagat fiskbullar som vi åt tillsammans med Deepa o Deepak. Barnen (alla fyra) somnade för sista gången i Ivar o Inez rum. Nu kvarstod bara slutpackning, väskvägning och lite rensning av Johan o Annas hus. Ramesh kom med Rani o Adith, de hade med sig ytterligare gåvor, vi åt Ranis mat tillsammans och Ramesh o Savitri fick fotoalbum och slutbonus. Rikard hann med en snabb-data-kurs med Ramesh medan jag stuvade ner det sista.

Så var det dax - Savitri grät hejdlöst - vi bar in barn och väskor i bilarna - alla och allt fick plats (sex resväskor, fyra handbagage, Savitri, Deepa, Deepak, Rani, Adith, Beekas, Ramesh, Josef och vi).

Hjärnan bara snurrade när vi lämnade Palm Meadows och på väg till flygplatsen. Vi var just on time, så det blev ett ganska kort avsked, vilket nog var bra för alla. Efter incheckningen kändes det bra - nu var vi på väg!

Detta blir vår sista blogg, ska bara försöka uppdatera med bättre bilder då vi laddat över från kameran.

Jag summerar vår tid i Indien som helt fantastisk. Så mycket vi upplevt, så många fina vänner vi fått, så många härliga minnen!

Jag stämmer inte in i orden "Incredible India", jag vill putta in "crazy" in imellan. - Indien-tiden har varit fantastisk, till viss del på grund av alla galna händelser i landet Indien (vilka i sig inte varit fantastiska).

Den där kvällen då vi satt och åt mat på Savitris tak har etsat sig kvar i minnet som helt fantastisk (mitt i det vanliga Indien, för de som kämpar mest).

Jag kommer att sakna!
/ Carolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar