fredag 12 november 2010

Goa Gubbar och Gummor i Goa

Nu är vi i Goa hela bunten. Bunten består av Cecilia, Henrik, Dahlia, Jack, Janne, Brita, Malin, Rikard, Carolina, Holger och Svea. Idag har vi varit på båtutflykt till Grand Island och Monkey beach – vi har snorklat, sett på delfiner, badat, solat och ätit grillat. Båtförarn undrade om någon ville bada med delfinerna när vi såg dem. Henrik och Rikard hoppade modigt i, men intresset från delfinernas sida var inte lika starkt. Det blev inte så mycket fenhäng som tänkt…

På lördag morgon var vi tre personer mer i villan. Brita, Janne och Malin hade kommit under natten. Kanske kan man känna att det är skönt att sova ut när man har lagt sig 03:00 på natten, men inte dessa nyanlända gäster. När Holger och Svea vaknade (vid 7-tiden) var alla övriga redan vakna. Vi var ett stort gäng vid frukosten. Sedan var det till att fokusera på packning inför Goa-resan. Vid 13-tiden skulle en minibuss hämta oss och vår chaufför skulle ta packningen i vår bil. Vi såg till att äta lunch vid 12 för att vara mätta inför avfärd. Vid 12:30 kommer chauffören med fru och son – de har en överraskning – Indisk frukost med Idly, Chapati, röror m.m. – Vi ville nog mest packa in och åka, men istället var det till att duka igen och börja äta igen……

Flygresan gick bra, vi kom till ett trevligt hotell efter en dryg timmes vansinneskörning. Lördagskvällen blev det enkel mat på hotellet – alla var trötta.

Söndagen blev en superdag på stranden med kvällsmiddag på turiststråket. Måndagen chockade med regn som höll i sig ända fram mot eftermiddagen. Vi höll oss runt hotellet och gick till stranden för snabb-bad då det blev uppehåll. Kvällsmiddagen tog vi på en japanskinspirerad restaurang med nudlar och ris. Under middagen började regnet återkomma och tillta. Efter barnläggning satt vi utanför rummen (under tak) och regnet bara vräkte ner – Cecilia undrade hur många soldagar hon skulle få uppleva i Indien.

Tisdag morgon mötte vi återigen regn och tog beslut att åka in till Goas huvudstad Panaji – där hann vi inte med så mycket mer än lunch och lite shopping – Lunchen intogs på ett märkligt ställe, restaurangen hette Texas, personalen hade wild western västar och hattar, maten var allt annat än amerikansk – spännande mix, men det var gott efter en timmas väntande från beställning till mat på bordet. Efter shopping skyndade vi hem för bad – SOLEN HADE KOMMIT! Vi gick till havet för en trevlig eftermiddags/kvälls-stund på stranden – allt var klockrent med sandslottsbygge, färska fruktjuicer och solnedgång, men att Brita förlorade sina enda glasögon i vågorna var inte klockrent. På kvällen fick vi välja restaurang efter anslutning till optiker, Brita kunde välja ut nya glasögon under väntan från beställning till mat.

Onsdagen såg det ut att bli fint, men inte helt solklart – vi bestämde oss för att resa till en annan strand – Colva beach – en något finare strand än vår, med palmer närmre vattnet och mindre folktätt. Dock fler indier som tittade.

Skriver snart en sluthälsning från Goa.