söndag 23 januari 2011

Livets glada dagar!


Hej!
Bebisen på bilden är inte våran! Hur skulle det se ut, om Carolina skriver på två-års uppdrag utomlands och sedan går och föder barn... Nej, det är grannarnas. Ivar Wideman heter han, en charmig liten prick som just somnat vid fotograferingstillfället.

Just nu leker livet för oss här. Klimatet är hur skönt som helst. 28-30 grader på dagarna och på morgnar och kvällar svalt och skönt. Regnet är borta och kommer inte än på flera månader enligt Savitri. Vi är ganska mycket nere på klubbben och spelar badminton, pingis, tennis, badar i poolen, leker i lekparken och bara njuter. Behöver ju inte tänka på städning, diskning, tvättning och ibland inte heller på matlagning. Det gör ju att det blir mycket tid över till att bara umgås med familjen och ha det bra!

Carolina gick på kurs med jobbet här nere på klubben i torsdags och fredags och skulle även gått på lördagen, men när hon kom dit på lördag morgon var det inställt, utan förvarning. Det visade sig vara risk för upplopp på stan eftersom en oppositionsledare hade anklagat sittande delstatsledaren, chief minister för att vara korrupt, lögnare, ja smutsig på många sätt och vis. Vad jag förstått kan det ligga en hel del i vad som sades, men hursomhelst retade detta uttalande upp diverse anhängare till chief minister och då är det inte säkert att vistas ute i trafiken eller på allmäna platser. Mycket riktigt hade det också förekommit stenkastning mot bussar och bilar utanför vårat område enligt Ramesh och Savitri.

Sådana här upplopp varnas det ibland för, ofta p.g.a någon strejk och ofta, sägs det, är det politiker som betalar organisationer för att springa deras ärenden, kasta lite sten och slåss lite bara... Även om det inte är ofta det händer nåt farligt är det bara att hålla sig i området de dagarna.
Mamma, du behöver inte vara orolig, det händer inte bara sådär utan vidare, det varnas för det flera dagar innan i media, och om det är kortare varsel (som i lördags) så har chaufförer koll. Och som sagt, för det mesta händer det ingenting.

I torsdags skulle jag göra ett bankbesök inne i ett företags/IT-cluster-område här i närheten. För att komma in i det området måste security-grindarna passeras. Som besökare, var jag tvungen att fylla i en lapp med namn, adress, telefon, vart jag skulle och i vilket ärende m.m. Där jag hämtade lappen fanns ingen penna. Det förväntas man själv ha med sig... Sedan måste jag lämna ID-kort (mitt körkort) som deposition. Sedan fick jag en 'visitor'-bricka. När jag sen, efter 5 minuter ska därifrån måste jag köra ut på ett annat ställe där de inte har mitt körkort. Sedan köra runt tillbaka till grinden där vi körde in, för att hämta ut mitt körkort igen. Efter det, utan 'visitor'-bricka, genom området igen och ut där vi fick köra ut... Snacka om komplicerat och irriterande security-system... Men många jobb skapar det...

Nu ska jag nog gå och flytta fram lite Bogamwhilla-krukor (hur stavas det?) till framsidan där de syns bättre.

Rikard.


1 kommentar:

  1. Oups! Jag trodde jag missat nåt, när jag såg första bilden, men det var ju tur att det bara var Ivar.Han verkar ju trivas gott. Jag fattar ine riktigt det där med stenkastning och upplopp. Jag tyckte alla verkade så vänliga och fredliga när vi var där. Men vilket fall som helst litar jag helt på Ramesh. Han har säkert koll på allt.
    Bougainvillan tror jag också gör sig bättre på framsidan där ni kan se den.
    Skönt att ni kan slappa nu snart har ni huset fullt igen och då får du fullt upp. Kramar i massor till er alla.

    SvaraRadera